MIMIRO Brukeravtale

  1. Bakgrunn og formål

Denne avtalen regulerer brukerens tilgang til teknologiløsninger fra MIMIRO AS (MIMIRO). De enkelte teknologiløsningene kan reguleres av særvilkår for den enkelte løsning.

MIMIRO utvikler digitale løsninger for en mer effektiv og bærekraftig matproduksjon og etablerer et digitalt økosystem for bøndene, eksterne leverandører, forskere og rådgivere. MIMIRO sine løsninger gir deg verdi gjennom optimalisering av produksjonen din, bedre produkter/tjenester gjennom verdiøkning av data og bedre utnyttelse av tiden din. I tillegg gir løsningene en indirekte verdi gjennom at aktører i landbruket og utvalgte partnere utvikler et effektivt samarbeid og verdiøker dataene sammen til brukerens beste.

Du som bruker bidrar med data fra din produksjon, med betaling for tjenestene og gjennom dine forslag til forbedringer og ideer for øvrig. MIMIRO oppretter integrasjoner for innsamling av data, legger til rette for så enkel dataregistrering som mulig dersom manuell dataregistrering er eneste alternativ og automatisk rapporterer det som er forpliktet til Mattilsynet. Vil du vite mer om produktporteføljen og hvilke data du bør dele for å få den beste verdien ut av løsningene våre, les mer på våre nettsider https://www.mimiro.no/ og  https://eana.no/.

MIMIRO gir brukeren en tidsbegrenset, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar rett til å bruke MIMIROs teknologiløsninger så lenge brukeren har et aktivt abonnement. Bruksretten er begrenset til bruk for interne virksomhetsformål.

2. Bruk av og rettigheter til grunndata

Hver bruker har evigvarende bruksrett til de grunndata som deles med MIMIRO. Dette gjelder både persondata og ikke-personopplysninger, f.eks. produksjonsdata.

Hver bruker gir MIMIRO rett til å bruke grunndata på enhver måte for formål knyttet til sin tjenesteproduksjon, inkludert data knyttet til brukeren innhentet fra tredjepart hvor brukeren har samtykket til dette. Retten til bruk er evigvarende og vederlagsfri. Denne avtalen begrenser ikke rettigheter som følger av lov om behandling av personopplysninger.

MIMIRO er eier av databaser, datamodeller og alle sammenstilte, berikede eller bearbeidede data som selskapet har fremstilt basert på grunndata eller andre kilder.

Dersom en bruker avslutter samarbeidet med MIMIRO, kan vedkommende motta et eksemplar av sine grunndata på hensiktsmessig format så langt det er teknisk og økonomisk forsvarlig. MIMIRO kan kreve rimelig kostnadsdekning for arbeidet med å fremstille eksemplaret.

MIMIRO har som målsetning å unngå innsamling av personopplysninger som overskuddsinformasjon. Behandling av personopplysninger skjer i henhold til MIMIRO sin personvernerklæring, som finnes her https://www.mimiro.no/info/personvernerklaering

MIMIRO kan dele grunndataene med tredjeparter. Dette gjelder også personopplysninger i den grad det foreligger samtykke eller annet gyldig behandlingsgrunnlag i samsvar med selskapets til enhver tid gjeldende personvernerklæring.

Alle rådgivere som bruker løsningene til MIMIRO vil i tillegg til å være bundet av brukervilkår, også være bundet av “Regler for rådgivertilgang” og eventuell taushetserklæring med sin arbeidsgiver. https://eana.no/radgiver-regler  

3. MIMIROs forpliktelser

MIMIRO skal være brukerens samlingspunkt for data. MIMIRO vil tilrettelegge for å samle inn og ha integrasjon med tredjeparter. Vår målsetning er å forenkle integrasjon, redusere kostnader og kompleksitet relatert til datadeling med dine partnere. Som databestyrer forplikter MIMIRO seg til å:

(i)     Hensynta brukerens behov og rettigheter i forhandling av avtaler med tredjeparter, samt foreta vurdering av tredjeparter før disse gis tilgang til selskapets løsninger som inneholder data;

(ii)   Med mindre noe annet er avtalt, pålegge leverandører som samler inn data fra bonden ved hjelp av sensorteknologi og lignende teknologi å dele rådata og aggregerte data med MIMIRO; og

(iii)  Sikre at avtaler med tredjeparter ikke begrenser MIMIROs og bondens tilgang til innsamlede data.

Mimiro skal som hovedregel være behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i selskapets løsninger. Mimiro kan benytte seg av underleverandører og disse skal som hovedregel være databehandlere dersom personopplysninger skal behandles av underleverandøren. Mimiro skal innrette sin virksomhet i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og kreve det samme av selskapets underleverandører.

Mimiro kan begrense tilgangen til selskapets plattform eller data for ikke-autoriserte tredjeparter. Bøndene står fritt til å samarbeide med ikke-autoriserte tredjeparter, men kan ikke kreve å benytte Mimiros plattform til deling av informasjon eller samarbeid med ikke-autoriserte tredjeparter.

4. Brukerens forpliktelser

Brukeren forplikter seg til å:

(i)     Kun laste ned, bruke og dele data brukeren selv har delt med MIMIRO;

(ii)   Ikke reprodusere, duplisere, kopiere, selge, videreselge eller videreutvikle noen del av MIMIROs applikasjoner/løsninger;

(iii)  Ikke videreformidle data fra MIMIROs teknologiløsninger til andre applikasjoner, løsninger eller brukere uten godkjenning fra MIMIRO;

(iv)  Medbrukere har samme forpliktelser som hovedbruker av MIMIRO’s løsninger. Det er begge, både hovedbruker og medbruker sitt ansvar å være kjent med løsningenes brukervilkår.

(v)   Ikke bruke løsningene til MIMIRO til noe ulovlig eller straffbart;

(vi)  Ved manuell registering av data, ikke legge inn manipulerte eller uriktige data; og

(vii) Ikke bruke MIMIRO, Eana eller andre logoer eller kjennetegn som tilhører MIMIRO i markedsføring uten skriftlig godkjennelse fra MIMIRO.

5. Betaling

Brukeren betaler vederlag for tilgang til de relevante løsningene  i henhold til en hver tids fakureringsintervaller/rutiner. Endringer skal varsles på selskapets hjemmesider eller på annen hensiktsmessig måte med minst 30 dagers varsel.

6. Varighet, oppsigelse og oppdatering

De avtalte brukervilkårene gjelder for enhver som bruker MIMIRO sine tjenester og regnes som akseptert fra første gangs bruk av selskapets løsninger eller tilgang til selskapets plattform.

Avtalen fornyes automatisk. Avtalen kan sies opp skriftlig inntil ny avtaleperiode på 12 måneder starter. Brukeren kan si opp en eller flere tjenester og beholde andre, og disse brukervilkårene gjelder for alle tjenester som brukeren benytter seg av uavhengig av om enkelttjenester sies opp.

MIMIRO forbeholder seg retten til å endre brukervilkårene. Vesentlige endringer skal varsles på selskapets hjemmesider eller på annen hensiktsmessig måte med minst 30 dagers varsel.

7. Mislighold og erstatningsansvar

Det foreligger mislighold dersom en part ikke oppfyller sine plikter etter brukervilkårene. Det foreligger likevel ikke mislighold hvis situasjonen skyldes den annen parts forhold eller forhold utenfor partens kontroll. En part skal reklamere skriftlig uten ugrunnet opphold etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget.

Erstatning for indirekte tap kan ikke kreves. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser, tap av data, og krav fra tredjeparter med unntak av idømt erstatningsansvar for rettsmangler.

Samlet erstatning i avtaleperioden er begrenset til et beløp som tilsvarer avtalt vederlag ekskl. merverdiavgift under brukervilkårene. Erstatningsbegrensningene gjelder ikke ved utvist grov uaktsomhet eller forsett.

MIMIRO forbeholder seg retten til å suspendere brukerens tilgang til teknologiløsningene dersom brukeren bryter disse brukervilkårene.

8. Sikkerhetskrav.

MIMIRO besørger sikker plattform for lagring og deling av data. MIMIRO skal sørge for tilstrekkelig informasjonssikkerhet i plattformen hensyntatt av dataene som lagres, samt benytte seg av de krypteringsløsninger og sikkerhetstiltak som regnes som beste praksis for tilsvarende virksomheter.

MIMIRO implementerer alle sikkerhetstiltak selskapet finner hensiktsmessig, og kan sette minimumskrav for autentisering, kryptering og tilsvarende for alle som skal koble seg til plattformen.

9. Etiske standarder

MIMIRO kan stille minstekrav til ansvarlig bruk og forretningsetiske standarder, herunder arbeids- og lønnsvilkår, varslingsrutiner, anti-korrupsjonstiltak, anti-hvitvaskingstiltak og lignende.

10. Tvister

Brukervilkårene reguleres av norsk lov og eventuelle konflikter skal løses ved norske domstoler med Follo Og Nordre Østfold tingrett som verneting i første instans.